Zápis z jednání Komise pro etiku ze dne 13. listopadu 2012 


Nová podání:
Podání na Martina Valeše z Týdnu a Jiřího Ovčáčka z Práva, kteří doprovázeli prezidentského kandidáta Jana Fischera na jeho cestě po USA.&#160; Cesta jim byla jím samým zaplacena (letenky, ubytování atd. což představovalo zhruba sedmdesát tisíc korun pro každého). O této cestě pak oba novináři ve svých novinách vydali reportáž (v Týdnu 20. září na internetové podobě listu http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/fischer-si-notoval-s-kissingerem-mccain-by-mu-prijel-na-inauguraci_246638.html, dále v jeho tištěné podobě a v Právu 20. září v internetové podobě http://pravo.newtonit.cz/tisk.asp?cache=63850 a 21. září na titulní straně v tištěné podobě listu). Okolnosti celého případu jsou popsány v časopise Respekt (http://respekt.ihned.cz/c1-58138610-na-zajezdu-s-fischerem).
Autor stížnosti se domnívá, že oba novináři porušili několik bodů etického kodexu
Konkrétně:
2b) (novinář je povinen) vyloučit všechny činnosti, které by jej mohly kompromitovat nebo vést ke konfliktu zájmů,
2c) (novinář je povinen) nepřijímat žádné hodnotné dary nebo výhody, které by měly souvislost s jeho novinářskou činností, zvláště pak z důvodů zveřejnění nebo zatajení nějaké informace, Částečně i:
2d) (novinář je povinen) nezneužívat povolání novináře k činnosti reklamního pracovníka a nepřijímat žádnou odměnu přímou nebo nepřímou od zájemců o reklamu, odmítnout podílet se na publikování skryté reklamy,
Komise o cauze dlouze diskutovala. Tyto případy se bohužel dějí, finance bývají určeny pro vydavatele. Každý novinář by v podobném případě, pokud už se rozhodne takové nebo podobné věci účastnit, měl pod uveřejněným materiálem informovat, na čí pozvání a za jaké peníze se akce účastnil. Jinak se skutečně dostává do rozporu s etickým kodexem.
Řešená podání:
* IZIP, a.s. si stěžuje na materiál uveřejněný na webu Lidových novin ("IZIP vyhrožuje pojišťovně, chce z ní vysát dalších 84 milionů"). 
Vedoucí domácího oddělení LN V. Křivka uvádí, že si redakce není vědoma pochybení, protože autorka Veronika Rodriguez se sice opírala o citaci jednoho ze členů správní rady VZP, který nechtěl být jmenován (redakce LN nicméně jeho totožnost zná), dále ji však „na jméno“ potvrdili a rozvíjejí další dva členové správní rady VZP. Vzhledem k tomu, že se jednalo o záležitost, která se odehrála přímo na jednání správní rady, považovala autorka za nezbytné ověřit ji primárně u členů správní rady. V článku se stejně tak objevují reakce i ministerstva zdravotnictví, jakož i šéfa VZP Pavla Horáka.&#160; Autorka posléze žádala o vyjádření i původní zakladatele firmy IZIP – europoslance Miroslava Ouzkého a Milana Cabrnocha –, bohužel neúspěšně. Reakce stávajícího vedení IZIP byla rovněž k materiálu na webu doplněna ihned, jakmile redakce žádost dostala. 
* Stížnost Dott. Andrease Pieralliho na tři materiály uveřejněné v MFD, Lidových novinách a Art+Antiques. Komise se obrátila na redakce se žádostí o vyjádření, zatím nedorazilo. Bylo nutné to udělat písemně, protože servery redakcí nepřijímají tak velké soubory. O tom, že redakce zatím neodpověděly, byli stěžovatelé informováni. 
* Stížnost Rostislava Plavce na zveřejnění fotografie mrtvoly včetně plného jména (vyšlo v Jihlavských listech 7. září 2012). Komise se již několikrát k podobným snímkům vyjádřila a považuje jejich publikování za neetické. Redakce bude informována o stanovisku KPE.

* Upozornění Jana Novotného na webový portál patria.cz, který údajně uveřejňuje cizí texty, ale jako autory uvádí své redaktory. Nutno ověřit, chybějí konkrétní příklady. Stížnost autorů původních textů KPE neobdržela.

* Stížnost na článek v Novinkách.cz, kde je vyjádření k citátu Mitta Romneye " důvodem je banální, leč ve feminismem prolezlé Americe nevhodná poznámka, že když hledal ženy do vedení státu Massachusetts, donesli mu šanony plné žen".&#160; Komise obdržela od stěžovatelky odkaz, kde je materiál umístěn. Komise se s autorkou shoduje, že formulace není vhodná, nicméně upozorňuje, že jde o názorový materiál, kde novinář vyslovuje své stanovisko.

* Připomínky M. Mikuláše k článku iDnes "Za katedry míří…" Článek již byl změněn podle připomínek stěžovatele, čímž mu redakce dala za pravdu. Předsedkyně komise napíše M. Mikulášovi dopis, kde mu vysvětlí, jak vypadá výuka žurnalistů.

*Měsíčník Hrádecko uveřejnil článek "Město se snaží zajistit zubařskou péči – zatím marně." Autor stížnosti uvádí, že nebyla oslovena druhá strana sporu a v materiálu je celá řada nepřesných údajů. Autor stížnosti má pravdu, v článku jsou uvedeny některé zavádějící informace. Jak už komise uvedla v minulém zápise, jedná se opět o tzv. radniční nebo městské noviny, kde radnice nebo městský úřad informuje občany o různých akcích a nejde o žurnalistiku v pravém slova smyslu, která by se řídila obvyklými standardy profesionální novinářské práce.
* Stížnost na článek Terezy Kühnelové v Blesku – jedná se o případ oběti sexuálního násilí. I když KPE materiály vycházející v tabloidech zpravidla neřeší, v tomto případě se obrátila mailem na redakci Blesku. Redakce neopověděla. Po prostudování podkladů komise konstatuje, že se jedná o sekundární viktimizaci.
* Podání na www.pribramsko.eu, které připravilo sdružení archeologie@syrakus.org. Ohrazují se proti publikovanému článku. Komise obdržela rozsáhlý materiál od redakce, z něj vyplývá, že redakce se obrátila i na společnost Syrakus, ale ta na položené otázky neodpověděla. Podle článků, které má KPE k dispozici, se redakce obrátila přímo na pracovníky společnosti Syrakus na místě výkopu, dále měla podklady z tiskových zpráv radnice a od ředitelky příbramského archivu. Společnost Syrakus nesouhlasí s minulým zápisem z jednání komise. K tomu lze pouze konstatovat, že pokud se společnost domnívá, že došlo k pochybení, může se obrátit na nezávislý soud. 
* Stížnost Jana Axmana na reportéra TV Prima Rouba, který údajně nepravdivě informoval o úmrtí kojence na festivalu Yanderov 2012. TV Prima nezávisle na stížnosti mezi tím s redaktorem Roubem přerušila spolupráci. To Janu Axmanovi předsedkyně KPE sdělila mailem.&#160; 
* Podání na týdeník 5+2, kde redaktor Jiří Máslo údajně nepravdivě informoval o vystoupení Jiřího Horáka před zastupiteli Náchoda. Byla oslovena redakce, zatím bez odpovědi. Nicméně Jiří Horák sám publikoval na svém webu jak článek z týdeníku, tak svoji reakci.

* Na KPE se obrátil ředitel Krajského úřadu z Ústí n. L. Úřad žádal severočeskou redakci MF DNES o zveřejnění odpovědi. Ve věci byla dotázána regionální redakce. Bez odpovědi. Bude urgováno.

* Podání Sylvie Martiny Malíkové – stěžuje si na článek v INFO novinách z února 2012, s titulkem "Malíková nedá pokoj". Článek údajně poškozuje ji i její rodinu. Redakce byla kontaktována dopisem, odpověď nepřišla. Komise konstatuje, že INFO noviny jsou především nosičem reklamy a nejde o žurnalistiku v pravém slova smyslu. Cítí -li se S.M. Malíková poškozena, měla by se obrátit na soud.

Další schůze KPE se bude konat v úterý 11. prosince 2012. Zapsala B. Osvaldová
